X8CrNiS18-9 (1.4305)

(0 producten gevonden)

Het materiaal 1.4305 met de standaardaanduiding X8CrNiS18-9 en AISI-ID 303 is een chroom-nikkel roestvaststaal. Dit austenitische materiaal kan worden gekenmerkt als roestvrij en heeft een chroomgehalte tussen 17 en 19% en een nikkelcomponent tussen 8 en 10%. Voor het materiaal moet een extra legering met zwavel worden toegevoegd, wat een sterk positief effect op de bewerkingseigenschappen heeft. De weerstand tegen corrosie wordt echter nadelig beïnvloed door deze toevoeging. Vanwege de materiaaleigenschappen wordt dit roestvaststaal ook aangeduid als vrijsnijdend staal.

Meer informatie over 1.4305 vindt u hier.

Beschikbaar
Geen resultaten gevonden

Toepassingsgebieden van 1.4305

De belangrijkste toepassingsgebieden van het materiaal 1.4305 zijn als volgt:

• machinebouw
  • automobielindustrie
  • elektro-industrie
  • voedingsindustrie
  • chemische industrie

Speciale kenmerken van 1.4305

De toevoeging van zwavel in het materiaal 1.4305 zorgt ervoor dat de laseigenschappen van het materiaal zeer beperkt zijn. Het risico bestaat dat tijdens het lasproces zogenaamde scheuren ontstaan. Deze kunnen ook optreden tijdens een smeedproces en daarmee dit soort verwerking bemoeilijken. Het polijstvermogen is ook slechts voorwaardelijk. Warmvormen (warmwalsen), gevolgd door luchtkoeling kan worden uitgevoerd bij temperaturen tussen 900 en 1200 graden Celsius. Koudvormen is slechts in beperkte mate mogelijk in de vorm van bijv. koudwalsen. Koudtrekken is een uitzondering in deze context en kan zonder problemen worden uitgevoerd. In principe moet de verwerkingsfocus liggen op snijden vanwege het zwavelgehalte van 1.4305. De reden hiervoor zijn materiaalspanen, die kort breken en daarmee een overeenkomstige verwerking vereenvoudigen.

Chemische samenstelling van 1.4305

Massafractie in % (volgens DIN EN 10088-3)
C0,10
Si1,00